Να λοιπόν που αυτή τη φορά είστε αντιμέτωποι με ένα πολύ ευχάριστο πρόβλημα.
`Αυτά είναι προβλήματα!`
Είναι ένα υπέροχο ερώτημα που δεν θέλει βιασύνη για να απαντήσετε. Λίγο χρόνο μόνο για να το απολαύσετε.
Στις μέρες μας, τα ποδήλατα είναι πιο εύκολα στη χρήση από ποτέ. Σκελετοί ποδηλάτων με ιδιαίτερα χαμηλό βάρος, εύκολες αλλαγές ταχυτήτων και δυνατά αξιόπιστα φρένα, είναι στοιχεία που καθιστούν τα σημερινά ποδήλατα εύκολα στη χρήση, αποτελεσματικά και ασφαλή.
Λαμβάνοντας υπόψιν, το κόστος αγοράς και συντήρησης ενός ποδηλάτου σε σχέση με την απόλαυση και τη διασκέδαση που απολαμβάνει ο ποδηλάτης, μπορούμε να μιλήσουμε για την καλύτερη και οικονομικότερη λύση μετακίνησης, άσκησης ή ψυχαγωγίας.
Οι διαθέσιμοι τύποι ποδηλάτων είναι πλέον αρκετοί.
Από τα δημοφιλή άλλοτε ποδήλατα βουνού Mountain bikes,
τα ποδήλατα δρόμου road bikes,
τα ποδήλατα πόλης City Bikes,
τα ηλεκτρικά ποδήλατα e-Bikes,
μέχρι άλλες πιο εξειδικευμένες επιλογές.
Από τα δημοφιλή άλλοτε ποδήλατα βουνού Mountain bikes,
τα ποδήλατα δρόμου road bikes,
τα ποδήλατα πόλης City Bikes,
τα ηλεκτρικά ποδήλατα e-Bikes,
μέχρι άλλες πιο εξειδικευμένες επιλογές.
Φυσικά τη δική τους ξεχωριστή θέση έχουν τα παιδικά ποδήλατα.
Γενικά, τα ποδήλατα μπορεί να είναι φτιαγμένα για ταξίδια, για αγώνες, για απλή μετακίνηση, αλλά όλα έχουν ένα κοινό παρονομαστή, -προσφέρουν χαρά και διασκέδαση. Προσοχή, δεν είναι όλα ίδια και δεν είναι όλα καλής ποιότητας.
Πάμε λοιπόν να κάνουμε την πρώτη σας βόλτα στον κόσμο του ποδηλάτου.
Φαντασιώστε τον εαυτό σας με ένα ποδήλατο, σε εικόνες και ρόλους που ονειρευόσασταν να ζήσετε και να παίξετε. Τώρα που ωρίμασαν οι συνθήκες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Ρίξτε μια πρώτη ματιά, και είναι αρκετά για την πρώτη σας βόλτα. Στην δεύτερη, και τελευταία σας χωρίς ποδήλατο .....
Έχετε έναν μόνο στόχο. Να διαλέξετε, ανάμεσα στα ποδήλατα που θα αγγίξουν την ψυχή σας, το καλύτερο που μπορείτε να αγοράσετε. Πείτε στον άνθρωπό του καταστήματος που θα επιλέξετε τη σκέψη και τα θέλω σας και εκείνος, θα σας πει το μυστικό για να βάλετε τ`όνειρό σας στο δικό σας ποδήλατο και να ταξιδέψει πολλά ευχάριστα χιλιόμετρα.
Απολαύστε το !!!
Τα ποδήλατα πόλης, για πολλούς city bikes, είναι φτιαγμένα για να προσφέρουν άνεση και ευκολία, σε μικρές και καθημερινές μετακινήσεις. Με όρθια θέση οδήγησης, τροχούς 26" ή 28", φτερά, φώτα, σχάρα, συνήθως λίγες εσωτερικές ταχύτητες, γεμίζουν με πολλά και όμορφα χρώματα το γκρίζο τοπίο.
Mountain
Παιχνίδια για μεγάλα παιδιά. Ποδήλατα κατασκευασμένα για σκληρή χρήση, για βόλτες σε χωματόδρομους και μονοπάτια, σε βουνά και λαγκάδια, κοντά στη φύση. Ποδήλατα που λατρεύουν το οξυγόνο και απεχθάνονται το καυσαέριο.
Δρόμου
Ποδήλατα δρόμου, road bikes, κούρσες, όπως κι αν σας αρέσει να τα λέτε, είναι τα γνωστά από χρόνια ως "αγωνιστικά". Και δικαίως αγωνιστικά γιατί έχουν ελαφρύ σκελετό, λεπτά λάστιχα, κυρτό τιμόνι, γεωμετρία που τα καθιστά γρήγορα- άκαμπτα-επιθετικά και διαθέτουν περιφερειακό εξοπλισμό κατάλληλο για την κατηγορία τους. Έτσι ο αναβάτης, που εδώ είναι επίδοξος αθλητής ή απαιτητικός χομπίστας, μπορεί να αποδίδει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του.
Trekking
Trekking-Hybrid Τα ποδήλατα αυτά, είναι φτιαγμένα για ποδηλάτες που θέλουν να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις, σε καλούς ή κακούς δρόμους, ακόμα και σε βατούς χωματόδρομους. Έχουν σπορ γεωμετρία, μεγάλους τροχούς 28" με κατάλληλα λάστιχα, ανάρτηση στο πιρούνι, άνετη θέση οδήγησης, πολλές ταχύτητες, με σχέσεις που επιτρέπουν και στους λιγότερο μυημένους, να ακολουθούν τις παρέες τους.
Σπαστά
Σπαστά. Τα πτυσσόμενα ποδήλατα, κοινώς γνωστά ως σπαστά ποδήλατα, είναι μικρά, ευέλικτα, με μικρές ρόδες και χάρη στο σύστημα αναδίπλωσης που διαθέτουν, μειώνουμε πολύ εύκολα τον όγκο τους στο μισό, όταν παραστεί ανάγκη. Η μετακίνηση στην πόλη με ένα μεγάλου μεγέθους ποδήλατο, δεν είναι πάντοτε εύκολη για όλους, είτε για λόγους ευελιξίας ανάμεσα στα αυτοκίνητα, είτε γιατί η μεταφορά τους με τα μέσα μεταφοράς είναι δύσκολη ή σε κάποιες περιπτώσεις απαγορεύεται. Το σπαστό ποδήλατο μας μεταφέρει και το μεταφέρουμε. Ιδανικό!!
BMX
ΒΜΧ Αυτά τα, "κάτι σαν ποδήλατα" τα "αιρετικά ποδήλατα" θα έλεγε κανείς, είναι φτιαγμένα για απίθανους αναβάτες. Είναι μικρά με sloppy γεωμετρία-μικρούς τροχούς 20"-φαρδιά λάστιχα-ρότορα για πλήρη περιστροφή του τιμονιού, και συνήθως τα βλέπουμε να πηγαίνουν ανάποδα ή στον αέρα ή στη μία ρόδα ή όπως δεν φανταζόμαστε. Είναι για ανήσυχα αγόρια, που μαθαίνουν κόλπα και κάνουν την αθώα τους φιγούρα που λέει "μεγαλώνω". Αυτά που δεν φοβούνται να φάνε τα μούτρα τους αλλά καμαρώνουν για τον γδαρμένο τους αγκώνα, ως παράσημο του δικού τους ηλικιακού πολέμου. Και για τα μεγάλα παιδιά των ΒΜΧ που δεν χαρτογραφούν διαδρομές για ποδηλατικές βόλτες αλλά φτιάχνουν τις χορογραφίες τους και χορεύουν, με ντάμες τις ρόδες τους, σε μεγάλα πάρτι στις μικρές πλατείες.
Ηλεκτρικά
Το ηλεκτρικό ποδήλατο δεν είναι τίποτ'άλλο από ένα κανονικό ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση. Ένα ηλεκτρικό σύστημα (μοτέρ-μπαταρία-αισθητήρας-χειριστήριο) κατάλληλα τοποθετημένο από τον κατασκευαστή, δίνει τη δυνατότητα στον ποδηλάτη να επιλέξει: ή να κινείται μόνο με την δική του δύναμη ή να ζητήσει από το ποδήλατο να τον βοηθήσει, όταν και όσο του χρειάζεται. Εδώ, υπάρχουν ηλεκτρικά ποδήλατα κάθε κατηγορίας (για βουνό-πόλη-τουρισμό-σπαστά-fitness-κούρσες) που επιτρέπουν σε όλους, να ζήσουν ποδηλατικές στιγμές και διαδρομές, που δεν θα μπορούσαν να καλύψουν μόνο με τις δικές τους δυνάμεις.
Παιδικά
Το παιδικό ποδήλατο δεν είναι παιχνίδι. Είναι ένα κανονικό ποδήλατο σε παιδικό μέγεθος, που όπως λέει και ο ποιητής "γίνεται παιχνίδι στα χέρια των παιδιών". Πρέπει να είναι καλής ποιότητας, ιδιαίτερα φροντισμένο και προσεγμένο, ακριβώς επειδή θα το χαρίσουμε στα μικρά αγγελούδια μας. Να έχει τις σωστές προδιαγραφές αντίστοιχες με τις δεξιότητες των παιδιών της κάθε ηλικιακής κατηγορίας. Μόνο τότε θα το χαρούν και μόνο τότε θα το αγαπήσουν.
***************************************
Η ιστορία του ποδηλάτου
Στην κλασική του μορφή, το ποδήλατο αποτελείται από δύο τροχούς, οι οποίοι βρίσκονται ο ένας πίσω από τον άλλο και συνδέονται μεταξύ τους με μεταλλικό σκελετό. Βασικά επίσης μέρη ενός τυπικού ποδήλατου αποτελούν το τιμόνι, η σέλα, το σύστημα μετάδοσης της κίνησης και τα φρένα. Ως συμπληρωματικός εξοπλισμός, όχι δηλαδή απαραίτητος για τη λειτουργικότητα του ποδηλάτου, χρησιμοποιείται ένα πλήθος εξαρτημάτων.
Η ιστορία
Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονολογία στην οποία να αποδίδεται η εφεύρεση του ποδηλάτου, επομένως ούτε συγκεκριμένος ‘εφευρέτης’ αυτού. Πολύ πριν την εμφάνιση κάποιας κατασκευής παρόμοιας με ένα τυπικό σύγχρονο ποδήλατο, έχει καταγραφεί ένα ποικίλο φάσμα οχημάτων που εκμεταλλεύονταν μόνο τη μυϊκή δύναμη του αναβάτη τους.
Μία από τις κατασκευές αυτές, που από πολλούς
θεωρείται ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η ‘draisienne’.
Η draisienne κατασκευάστηκε από το Γερμανό βαρώνο Καρλ Φον Ντράις, το 1817 (η ονομασία ‘draisienne’ αποτελεί γαλλική απόδοση του ονόματος του κατασκευαστή της). Η draisienne ήταν σχεδόν εξ’ολοκλήρου κατασκευασμένη από ξύλο. Μη διαθέτοντας πετάλια, ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω. Η κατασκευή του Φον Ντράις έγινε γνωστή και ως hobby-horse, αντανακλώντας την πεποίθηση των οπαδών της ότι θα αντικαθιστούσε το βασικό μεταφορικό μέσο του 19ου αιώνα, το άλογο.
θεωρείται ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η ‘draisienne’.
Η draisienne κατασκευάστηκε από το Γερμανό βαρώνο Καρλ Φον Ντράις, το 1817 (η ονομασία ‘draisienne’ αποτελεί γαλλική απόδοση του ονόματος του κατασκευαστή της). Η draisienne ήταν σχεδόν εξ’ολοκλήρου κατασκευασμένη από ξύλο. Μη διαθέτοντας πετάλια, ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω. Η κατασκευή του Φον Ντράις έγινε γνωστή και ως hobby-horse, αντανακλώντας την πεποίθηση των οπαδών της ότι θα αντικαθιστούσε το βασικό μεταφορικό μέσο του 19ου αιώνα, το άλογο.
Το 1839, ο Σκωτσέζος σιδηρουργός Κιρκπάτρικ Μακμίλαν σχεδιάζει την ‘velocipede’. Ο Μακμίλαν βελτίωσε την κατασκευή του Φον Ντράις, εισάγοντας τη χρήση των πεταλιών, συνδεδεμένων με ράβδους με τον οπίσθιο τροχό. Με αυτό τον τρόπο, ο αναβάτης δεν ήταν πλέον αναγκασμένος να φέρνει τα πόδια του σε επαφή με το έδαφος, κάτι που περιόριζε σημαντικά την ταχύτητα του οχήματος. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1860, ο Γάλλος Πιέρ Μισώ αλλάζει το σχέδιο της velocipede, συνδέοντας τα πετάλια απευθείας με τον μπροστινό τροχό. Αργότερα, ο Μισώ θα εισάγει τη χρήση συμπαγούς καουτσούκ στους τροχούς, δείχνοντας ουσιαστικά το δρόμο προς τα γνωστά στις μέρες μας λάστιχα.
Ariel Bike
Το 1870 οι Βρετανοί Τζέιμς Στάρλεϋ και Γουίλλιαμ Χίλμαν σχεδιάζουν ένα ποδήλατο με αρκετά μεγαλύτερο μπροστινό τροχό. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουν την εκπληκτική, για την εποχή, ταχύτητα των 24 χλμ/ώρα. Το μοντέλο που κατασκεύασαν ονομάστηκε ‘ariel’ και ήταν το πρώτο ποδήλατο εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένο από μέταλλο. Βασικό μειονέκτημα του μεγέθους του μπροστινού τροχού του ariel αποτελούσε η ιδιαίτερα υψηλή θέση της σέλας που, λόγω της φτωχής κατανομής βάρους, είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της ασφάλειας του αναβάτη.
Στην Αγγλία, στα χαρακτηριστικά ποδήλατα με μεγάλο μπροστινό τροχό, αποδόθηκε η χαϊδευτική ονομασία ‘penny-farthings’. Η αιτία βρίσκεται στην παρομοίωση του μεγέθους των τροχών ενός τέτοιου ποδηλάτου με τα νομίσματα της εποχής: Ο μεγάλος μπροστινός τροχός δίπλα στον μικρό οπίσθιο, θύμιζε το μεγάλο νόμισμα του ενός penny δίπλα σε αυτό του ενός farthing.
Rover Bicycle
Τα επόμενα χρόνια, μια σειρά ενδιαφέρουσων ιδεών και εφευρέσεων εφαρμόζονται στο ποδήλατο, βελτιώνοντας το συνεχώς: η μετάδοση κίνησης μέσω αλυσίδας, η χρήση ταχυτήτων, τα φρένα, ο ‘κούφιος’ σκελετός, το ‘δυναμό’ και η σαμπρέλα αποτελούν τις πλέον χαρακτηριστικές αυτών των εφευρέσεων. Για παράδειγμα, μετά την εισαγωγή της αλυσίδας και των ταχυτήτων, δεν υπήρχε η ανάγκη ένα ποδήλατο να διαθέτει μεγάλου μεγέθους μπροστινό τροχό προκειμένου να κατορθώνει μεγάλες ταχύτητες. Έτσι, το 1885 είναι η χρονιά που κατασκευάζεται το μοντέλο ‘rover’, που συχνά χαρακτηρίζεται ως το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο. Κατασκευαστής του ήταν ο Τζον Κεμπ Στάρλεϋ, ανιψιός του Τζέιμς Στάρλεϋ.
Η επιστροφή σε μικρότερου μεγέθους τροχούς βελτίωσε σημαντικά την άνεση με την οποία κανείς θα μπορούσε πλέον να κάνει ποδήλατο. Ως φυσικό επακόλουθο, τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού για το ποδήλατο έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Με το πέρασμα στον 20ο αιώνα ένας μεγάλος αριθμός ποδηλατικών λεσχών κατακλύζει και τις δύο πλευρές του ατλαντικού ωκεανού, αντικατοπτρίζοντας την καινούργια μόδα. Παράλληλα, εμφανίζονται οι πρώτες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλάτων. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί η βιομηχανία Raleigh, η οποία λίγα χρόνια μετά την ίδρυσή της έφτασε να παράγει περίπου 30.000 ποδήλατα το χρόνο. Ιδρυτής της ήταν ο Άγγλος Φρανκ Μπάουντεν.
Μέσα στο πρώτο μισό τα μέσα του 20ου αιώνα, το ποδήλατο έχει γίνει το βασικό μέσο μετακίνησης για εκατομμύρια κατοίκους του πλανήτη. Ιδιαίτερα βοηθητική προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η επαφή πολλών υπανάπτυκτων χωρών με τις ευρωπαϊκές χώρες, λόγω της αποικιοκρατίας. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η ανάπτυξη των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί αρκετά το ενδιαφέρον για το ποδήλατο σε αρκετές ανεπτυγμένες χώρες. Εξαίρεση αποτελούν ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Δανία και η Ολλανδία, στις οποίες η χρήση του ποδηλάτου διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα.
Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε το 1885, ενώ το 1890, τη χρονιά ίδρυσης της Διεθνούς Ποδηλατικής Ομοσπονδίας, έγιναν οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες. Το πρώτο ποδηλατοδρόμιο της χώρας κατασκευάζεται στην Αθήνα για τις ανάγκες των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων, Πρόκειται για το μετέπειτα ποδοσφαιρικό Γήπεδο Καραϊσκάκη. Στους Αγώνες του 1896 οι ποδηλάτες Κωνσταντινίδης και Παρασκευόπουλος αναδεικνύονται Ολυμπιονίκες στα δύο αγωνίσματα ποδηλασίας (85 και 320 χιλιόμετρα αντίστοιχα).
Στην Ελλάδα το πρώτο ελληνικό ποδήλατο με χειροποίητο σκελετό κατασκευάστηκε από την Rafbikes (HERMES) στο Ναύπλιο. Υπάρχουν διάφορες βιομηχανίες κατασκευής ποδηλάτων.
*******************
Αγοράζοντας καινούριο ποδήλατο δρόμου
Κείμενο: Cyclist Team
Δεν υπάρχει καλύτερη περίοδος για να αποφασίσετε την αγορά ενός καινούριου ποδηλάτου. Σήμερα, οι κατασκευαστές ποδηλάτων προσφέρουν μια μεγάλη σειρά από μοντέλα σε διάφορες τιμές οι οποίες μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τις τσέπες. Επίσης, οι εταιρίες αναταλλακτικών κατασκευάζουν και προσφέρουν μια τεράστια γκάμα τροχών, φρένων και συστημάτων ταχυτήτων που λειτουργούν καλύτερα από ποτέ. Οι επιλογές είναι τόσες πολλές και η ποιότητα τόσο καλή που εγγυούνται μια ευχάριστη ποδηλατική εμπειρία.
Για να σας βοηθήσουμε στην επιλογή σας, ετοιμάσαμε για σας έναν όσο το δυνατό πιο περιεκτικό οδηγό ώστε να μπορέσετε να βρείτε το ποδήλατο δρόμου που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες σας. Εξηγούμε τις αποφάσεις τις οποίες θα πρέπει να πάρετε και προσφέρουμε συμβουλές για τα πάντα, από τα διάφορα υλικά που είναι φτιαγμένος ο σκελετός του ποδηλάτου, τις ρόδες, τις ταχύτητητες και τις επιλογές που έχετε όσον αφορά τις σειρές ανταλλακτικών. Πρίν όμως ξεκινήσετε, θα πρέπει να απαντήσετε πρώτα κάποιες δικές σας προσωπικές ερωτήσεις.
Απαντήστε στις ερωτήσεις
Πριν επισκεφτείτε οποιοδήποτε κατάστημα ποδηλάτων σκεφτείτε λίγο για το πως θα χρησιμοποιήσετε το ποδήλατο αφού το αγοράσετε. Ρωτήστε τον εαυτό σας ορισμένες ερωτήσεις για να βρείτε πιο είναι το σωστό ποδήλατο για σας.
- Είστε νέος ποδηλάτης;
- Θέλετε να βελτιώσετε τη φυσική σας κατάσταση;
- Σας ενδιαφέρουν τα ποδηλατικά tours;
- Προπονήστε για έναν συγκεκριμένο αγώνα ή γεγονός;
- Ξεκινάτε την αγωνιστική ποδηλασία ή το τρίαθλο;
- Σκέφτεστε το ποδήλατο ώς μέσο μεταφοράς (σπίτι/δουλειά)
Σκεφτείτε πόσες φορές την εβδομάδα θα γυμνάζεστε και πόσα χιλιόμετρα θα καλύπτετε. Επίσης συνυπολογίστε άλλες τάσεις που έχετε σαν άτομο και τις προσωπικές σας αγοραστικές συνήθειες. Για παράδειγμα, είστε άνθρωποι που πάντα αναζητάτε την υψηλότερη ποιότητα, ή είστε από τους ανθρώπους που ψάχνουν για κάτι ενδιάμεσο, όπως μια καλή σχετικά ποιότητα σε μια λογική προς χαμηλή τιμή; Σας ενθουσιάζουν οι τελευταίες τεχνολογίες και όλα τα νέα «μικρο-εξαρτήματα» αυτών, ή είστε ευχαριστημένοι και με τα πιο απλά και δοκιμασμένα; Επιπλέον είναι πολύ σημαντικό να ξέρετε πόσα χρήματα θέλετε να διαθέσετε για το νέο σας ποδήλατο. Αυτό θα σας βοηθήσει να συγκεντρωθείτε στα κατάλληλα μοντέλα γύρω από το οικονομικό σας budget.
Απαντώντας σε αυτές τις ερωτήσεις θα σας βοηθήσει όταν θα πάτε στο κατάστημα ποδηλάτων της γειτονιά σας να κάνετε τη σωστότερη επιλογή.
Μεταβλητές της σημερινής αγοράς του ποδηλάτου δρόμου
Υπάρχουν πολλές μεταβλητές στην απόφαση σας να αγοράσετε ένα ποδήλατο δρόμου. Στη συνέχεια αυτού του άρθρου θα εξηγήσουμε μερικές από αυτές έτσι ώστε να κάνουμε ευκολότερη την διαδικασία επιλογής του ποδηλάτου των ονείρων σας!
Υπάρχουν πολλές μεταβλητές στην απόφαση σας να αγοράσετε ένα ποδήλατο δρόμου. Στη συνέχεια αυτού του άρθρου θα εξηγήσουμε μερικές από αυτές έτσι ώστε να κάνουμε ευκολότερη την διαδικασία επιλογής του ποδηλάτου των ονείρων σας!
Σκελετός ποδηλάτου & υλικό κατασκευής
Παρ' όλα τα «παράξενα» υλικά, όπως πλαστικό και μπαμπού, από τα οποία έχουν κατασκευαστεί σκελετοί ποδηλάτων με το πέρασμα των χρόνων, σήμερα τα ποδήλατα δρόμου κατασκευάζονται από ένα ή από το μίγμα των παρακάτω τεσσαρών υλικών: ατσάλι, αλουμίνιο, τιτάνιο, και νήματα άνθρακα.
Πρώτα από όλα είναι χρήσιμο να γνωρίζετε ότι τα καλά ποδήλατα είναι κατασκευασμένα από όλα τα παραπάνω υλικά. Επίσης, δύο ποδήλατα τα οποία είναι φτιαγμένα από τα ίδια ακριβώς υλικά μπορεί να έχουν δύο εντελώς διαφορετικές συμπεριφορές κατά την οδήγησή τους εξαιτίας της γεωμετρίας, το «δέσιμο», το σχήμα των σωλήνων, και τη διαφορετική επεξεργασία αυτών, όπως για παράδειγμα την ενίσχυση τους με διάφορους και διαφορετικούς τρόπους. Γι' αυτό άλλωστε το λόγο είναι σημαντικό να δοκιμάζετε πρώτα το ποδήλατο που σκέφτεστε να αγοράσετε.
Μια χρήσιμη συμβουλή όσον αφορά τον έλεγχο του σκελετού: Κοιτάξτε για ένα αυτοκόλλητο στον κάθετο σωλήνα του ποδηλάτου προς το πάνω, κοντά στη σέλα, ή προς τα κάτω κοντά στους δίσκους. Πολλές φορές οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τέτοια αυτοκόλλητα γιατί εξηγούν τη μάρκα και το υλικό από το οποίο κατακευάστηκε ο σκελετός.
Σκελετός ποδηλάτου - Ατσάλι
Το πιο παραδοσιακό υλικό για την κατασκευή ποδηλατικών σκελετών εδώ και 100 περίπου χρόνια είναι το ατσάλι. Πολλοί τύποι ατσάλινων σκελετών είναι σήμερα διαθέσιμοι στην αγορά. Το ατσάλι είναι εύκολο να λυγίσει και να σχηματιστεί ανάλογα με τις ανάγκες. Επίσης, έχει πολύ καλή συμπεριφορά στο δρόμο, είναι ανθεκτικό, επισκευάζεται εύκολα και είναι οικονομικό. Από την άλλη, το ατσάλι είναι ευαίσθητο στη σκουριά αν δεν προσεχθεί (συνήθως όταν φύγει το χρώμα που το προστατεύει από αυτή).
Ποδήλατα αρχαρίων με ατσάλινο σκελετό είναι συνήθως λιγότερο εκλεπτυσμένα από αυτά που προτιμούν και χρησιμοποιούν οι πιο προχωρημένοι ποδηλάτες ή λάτρες του ατσαλιού. Συνεπώς είναι και πιο φτηνά. Η οικονομικότερη όμως λύση που προσφέρουν οι συγκεκριμένοι ατσάλινοι σκελετοί δίνουν τη δυνατότητα για την αγορά ενός καλύτερου σετ ανταλλακτικών που μπορούν να συνδιαστούν με έναν χαμηλής ποιότητας ατσάλινο σκελετό.
Υψηλότερης ποιότητας ατσάλινοι σκελετοί ενσωματώνουν, πολύ καλό σχεδιασμό, υψηλών προδιαγραφών «δεσίματα», και πολύ καλύτερα κράματα στους σωλήνες. Ένα πολύ διαδομένο και υψηλής ποιότητας ατσάλι για σκελετούς ποδηλάτων είναι το αμερικάνικο ατσάλι SAE 4130, γνωστότερο ως «χρωμομόλυβδος», ή «chromoly». Υπάρχουν βέβαια και άλλα κράματα τα οποία προσφέρουν οι προμηθευτές σωλήνων στην αγορά όπως οι Columbus, Reynolds, κ.α. Σκελετοί φτιαγμένοι από αυτά τα υλικά είναι γνωστοί για την καλή ανταπόκριση και την άνεσή τους κατά την οδήγηση.
Το ατσάλι είναι εξαιρετικό υλικό για την κατασκευή πιρουνιών (ποδηλατικών πάντα). Μπορεί να πάρει εύκολα διάφορα σχήματα, ακόμη και αεροδυναμικά. Είναι πολύ ανεκτικό και απορροφά τους κραδασμούς σε ανώμαλο δρόμο το οποίο κάνει την οδήγηση πιο ξεκούραστη στα χέρια. Τα ατσάλινα πιρούνια είναι πιο βαριά από αυτά που είναι φτιαγμένα από ελαφρύτερα υλικά όπως το αλουμίνιο και τα ανθρακονήματα.
Σκελετός ποδηλάτου - Αλουμίνιο
Το αλουμίνιο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην κατασκευή ποδηλατικού σκελετού το 1895. Όμως, δεν χρησιμοποιήθηκε ευρέως μέχρι και το 1980 όταν άρχισε να διαδίδετε η ιδέα για την κατασκευή σκελετών με σωλήνες μεγάλης διαμέτρου. Σήμερα το αλουμίνιο είναι το πιο διαδομένο υλικό σκελετών ποδηλάτου. Και όπως συμβαίνει και με το ατσάλι, όσο περισσότερα κανείς διαθέτει, τόσο καλύτερη η ποιότητα και κατασκευή των σωλήνων του σκελετού.
Όταν πρωτοεμφανίστηκε το αλουμίνιο στην αγορά, η κοινή παραδοχή ήταν ότι προκαλούσε πολλούς κραδασμούς και ήταν περισσότερο ενοχλητικό στην οδήγηση από άλλα υλικά. Σήμερα βέβαια αυτό πλέον δεν ισχύει εξαιτίας των νέων κραμάτων αλουμινίου όπως επίσης και τις βελτιωμένες τεχνικές κατασκευής των σωλήνων.
Σήμερα το αλουμίνιο είναι το πιο ελαφρύ από όλα τα άλλα υλικά, πιο ελαφρύ ακόμη και από τον άνθρακα και το τιτάνιο. Αυτό κάνει το αλουμίνιο εξαιρετική επιλογή για αγώνες. Ένα άλλο πλεονέκτημα του αλουμινίου είναι ότι δεν σκουριάζει.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι σκελετών αλουμινίου που χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές. Μερικοί από τους πιο γνωστούς είναι οι 6061 και 7005, αριθμοί που αναφέρονται στα κράματα του αλουμινίου όπως το μαγνήσιο, τη σιλικόνη και τον ψευδάργυρο (καθαρό αλουμίνιο δεν είναι αρκετά δυνατό για χρήση ποδηλάτου).
Τα αλουμινένια πιρούνια είναι συνήθως σκληρά και ελαφριά, και μπορούν να πάρουν διάφορα αεροδυναμικά σχήματα.
Σκελετός ποδηλάτου - Τιτάνιο
Το τιτάνιο είναι ένα από το πιο ανθεκτικά αλλά και πιο ακριβά υλικά. Πολλοί ποδηλάτες και ειδικοί πιστεύουν ότι το τιτάνιο συνδιάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά όλων των άλλων υλικών. Συναγωνίζεται το αλουμίνιο στο βάρος και είναι όσο «άνετο» στην οδήγηση όπως το ατσάλι. Κατά πολλούς χρήστες του τιτανίου, ο σκελετός από τιτάνιο είναι «ζωντανός» και σε «σπρώχνει», δίνοντας περισσότερη δύναμη, σε κάθε πεταλιά σου.
Οι δύο πιο γνωστοί τύποι τιτανίου είναι οι 3ΑΙ/2.5V και 6ΑΙ/4V. Οι τύποι αυτοί αναφέρονται στο ποσοστό κράματος αλουμινίου (ΑΙ) και βαναδίου (V) που χρησιμοποιείται στο τιτάνιο. Το 6ΑΙ/4V είναι πιο ακριβό, ελαφρύτερο, και σκληρότερο. Παρ' όλα αυτά, και τα δύο αυτά κράματα τιτανίου είναι πάρα πολύ καλά και μπορούν μάλιστα να χρησιμοποιηθούν συνδιαστικά σε ένα σκελετό αλουμινίου.
Μόνο ορισμένες εταιρίες κατασκευάζουν πιρούνια τιτανίου εξαιτίας του υψηλού κόστους κατασκευής τους. Επίσης, τα πηρούνια τιτανίου χρειάζονται κάποια επιπλέον ενίσχυση στο πάνω μέρος τους και αυτό τα καθιστά πιο βαριά από άλλους ανταγωνιστές τους. Αυτοί οι δύο λοιπόν παράγοντες, κόστος και βάρος είναι και οι λόγοι για τους οποίους θα δείτε σκελετούς τιτανίου να πωλούνται με πηρούνια από ανθρακονήματα.
Σκελετός ποδηλάτου - Ανθρακονήματα
Ανθρακονήματα (ονομάζονται επίσης και «άνθρακας» ή «γραφίτης») είναι σχετικά ένα νέο υλικό και πολύ μοναδικό μια και δεν είναι μέταλλο. Είναι ένα υλικό το οποίο εμποτίζεται με μια ειδική κόλλα, η οποία επιτρέπει το σχηματισμό και τη συγκόλληση (ένωση) των ανθρακονημάτων. Σκελετοί από ανθρακονήματα είναι υπερβολικά ελαφρείς, σκληροί, και ανθεκτικοί. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ανθρακονημάτων είναι ότι μπορούν να επεξεργαστούν, τροποποιηθούν και να σχηματιστούν με αμέτρητους τρόπους, το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να προσαρμοστούν από τους κατασκευαστές τους ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν.
Όπως και το τιτάνιο, η κατασκευή τους είναι λίγο περίπλοκη και επειδή υλικά σαν τα ανθρακονήματα είναι ακριβά, οι σκελετοί από ανθρακονήματα είναι από τις ακριβές επιλογές στο χώρο των σκελετών ποδηλάτου.
Τα ανθρακονήματα είναι πολύ διαδομένο υλικό για πιρούνια εξαιτίας της φυσικής τους δυνατότητας να απορροφούν τους κραδασμούς ενώ προσφέρουν άνεση στο χειρισμό κατά την οδήγηση. Παρ' όλα αυτά, δεν είναι και η καλύτερη επιλογή για πιο βαρείς ή επιθετικούς στην οδήγηση ποδηλάτες. Είναι όμως εξαιρετική επιλογή εάν κάποιος θέλει ένα πάρα πολύ ελαφρύ ποδήλατο μια και υπάρχουν πιρούνια εξολοκλήρου κατασκευασμένα από ανθρακονήματα τα οποία ζυγίζουν περίπου 250 γραμμάρια.
Οι ταχύτητες του ποδηλάτου
Όποια και να είναι η επιλογή σας όσον αφορά το σκελετό του ποδηλάτου, η εμπειρία σας δεν θα είναι το ίδιο απολαυστική αν το σετ των ταχυτήτων το οποίο θα έχει το ποδήλατό σας δεν είναι το κατάλληλο. Ευτυχώς, υπάρχουν αρκετές επιλογές στο εμπόριο οι οποίες είναι κατάλληλες και για τις δικές σας ανάγκες.
Δίσκοι και Γρανάζια
Στο πίσω και στο μπροστά μέρος του ποδηλάτου υπάρχουν οδοντωτοί δίσκοι. Οι οδοντωτοί δίσκοι στο μπροστά μέρος ονομάζονται «δίσκοι» και βρίσκονται μπροστά στο δισκοβραχίονα, το μέρος του ποδηλάτου όπου εφάπτονται τα πετάλια. Οι δισκοβραχίονες έχουν δύο «δίσκους» και καμιά φορά και τρείς. Ο τρίτος και πιο μικρός εσωτερικός «δίσκος» χρησιμεύει σε πολύ ανηφορικές διαδρομές.
Στο πίσω και στο μπροστά μέρος του ποδηλάτου υπάρχουν οδοντωτοί δίσκοι. Οι οδοντωτοί δίσκοι στο μπροστά μέρος ονομάζονται «δίσκοι» και βρίσκονται μπροστά στο δισκοβραχίονα, το μέρος του ποδηλάτου όπου εφάπτονται τα πετάλια. Οι δισκοβραχίονες έχουν δύο «δίσκους» και καμιά φορά και τρείς. Ο τρίτος και πιο μικρός εσωτερικός «δίσκος» χρησιμεύει σε πολύ ανηφορικές διαδρομές.
Οι οδοντωτοί δίσκοι στο πίσω μέρος του ποδηλάτου ονομάζονται «γρανάζια», ή εάν αναφερόμαστε σε ολόκληρο το σετ των γραναζιών, ονομάζεται «κασέτα» ή «ελεύθερο». Η «κασέτα» εφάπτεται στην πίσω ρόδα του ποδηλάτου και ανάλογα με το σετ των ανταλλακτικών που έχει το ποδήλατο, η κάθε «κασέτα» μπορεί να έχει από οχτώ (8) έως δέκα (10) γρανάζια.
Πόσες ταχύτητες έχει το ποδήλατο;
Για να βρούμε πόσες ταχύτητες έχει το ποδηλατό μας, αρκεί να πολλαπλασιάσουμε των αριθμό των μπροστινών «δίσκων» με τον αριθμό των «γραναζιών» που έχει η «κασέτα» μας στο πίσω μέρος του ποδηλάτου. Για παράδειγμα ένα μοντέλο με τρείς «δίσκους» μπροστά, και μια δεκα-γράναζη (δέκα γρανάζια) «κασέτα» πίσω, σημαίνει ότι το ποδήλατο έχει 30 ταχύτητες, μια διαφορά στον αριθμό των ταχυτήτων αρκετά αισθητή αν σκεφτούμε ότι πριν από λίγα χρόνια τα ποδήλατα δρόμου είχαν μόνο 10 ταχύτητες!
Για να βρούμε πόσες ταχύτητες έχει το ποδηλατό μας, αρκεί να πολλαπλασιάσουμε των αριθμό των μπροστινών «δίσκων» με τον αριθμό των «γραναζιών» που έχει η «κασέτα» μας στο πίσω μέρος του ποδηλάτου. Για παράδειγμα ένα μοντέλο με τρείς «δίσκους» μπροστά, και μια δεκα-γράναζη (δέκα γρανάζια) «κασέτα» πίσω, σημαίνει ότι το ποδήλατο έχει 30 ταχύτητες, μια διαφορά στον αριθμό των ταχυτήτων αρκετά αισθητή αν σκεφτούμε ότι πριν από λίγα χρόνια τα ποδήλατα δρόμου είχαν μόνο 10 ταχύτητες!
Πόσες ταχύτητες είναι απαραίτητες εξαρτάται από το πώς και που θα χρησιμοποιηθεί το ποδήλατο. Αν κάποιος είναι σε μια σχετικά καλή φυσική κατάσταση και ποδηλατεί σε δρόμους με ευθείες, ο διπλός «δίσκος» μπροστά και τα 8-10 γρανάζια πίσω είναι μια καλή επιλογή. Εάν όμως από την άλλη οι διαδρομές είναι αρκετά ορεινές, τότε ίσως ένας τρίτος «δίσκος» μπροστά να εξυπηρετούσε καλύτερα.
Οι ταχύτητες
Για να μάθετε περισσότερα για τις ταχύτητες και το πενταλάρισμα τους, πρέπει να γνωρίζετε λίγα πράγματα για τους «δίσκους» και τα «γρανάζια». Σε αυτά αναφερόμαστε με τον αριθμό των δοντιών που έχει πάνω του κάθε ένα από αυτά. Έτσι, ορισμένες φορές θα διαβάσετε στα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός ποδηλάτου για 39/53 δίσκους και 12-23 κασέτες. Αυτό σημαίνει ότι ο μπροστινός μικρός δίσκος έχει 39 δόντια και ο μεγάλος 53, και η κασέτα πίσω έχει το μικρότερο γρανάζι με 12 δόντια και το μεγαλύτερο με 23. Για να βρείτε πόσα δόντια έχει κάθε γρανάζι και κάθε δίσκος θα πρέπει να τα μετρήσετε ένα ένα. Συνήθως ο αριθμός των δοντιών αναγράφεται πάνω στα γρανάζια και τους δίσκους αλλά είναι δύσκολο να διαβαστούν λόγω τις θέσεις τους.
Για να μάθετε περισσότερα για τις ταχύτητες και το πενταλάρισμα τους, πρέπει να γνωρίζετε λίγα πράγματα για τους «δίσκους» και τα «γρανάζια». Σε αυτά αναφερόμαστε με τον αριθμό των δοντιών που έχει πάνω του κάθε ένα από αυτά. Έτσι, ορισμένες φορές θα διαβάσετε στα τεχνικά χαρακτηριστικά ενός ποδηλάτου για 39/53 δίσκους και 12-23 κασέτες. Αυτό σημαίνει ότι ο μπροστινός μικρός δίσκος έχει 39 δόντια και ο μεγάλος 53, και η κασέτα πίσω έχει το μικρότερο γρανάζι με 12 δόντια και το μεγαλύτερο με 23. Για να βρείτε πόσα δόντια έχει κάθε γρανάζι και κάθε δίσκος θα πρέπει να τα μετρήσετε ένα ένα. Συνήθως ο αριθμός των δοντιών αναγράφεται πάνω στα γρανάζια και τους δίσκους αλλά είναι δύσκολο να διαβαστούν λόγω τις θέσεις τους.
Οι αριθμοί
Μην αφήσετε τους αριθμούς να σας μπερδέψουν. Το μυστικό στην περίπτωση των ταχυτήτων είναι να θυμάστε ότι για τους μπροστά δίσκους, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των δοντιών τόσο δυσκολεύει και το πενταλάρισμα. Όσο μικρότερος ο αριθμός των δοντιών τόσο πιο εύκολο το πενταλάρισμα. Το ακριβώς αντίθετο ισχύει για τα πίσω γρανάζια. Όσο μεγαλύτερος ο αριθμός τόσο πιο εύκολο το πενταλάρισμα και αντίθετα. Γνωρίζοντας αυτούς τους κανόνες μπορείτε να καταλάβετε ότι το 39/23 (39 για τον δίσκο μπροστά και 23 για το γρανάζι πίσω) προσφέρει πολύ πιο εύκολο πενταλάρισμα από το 53/19 (53 για τον δίσκο μπροστά και 19 για το γρανάζι πίσω) σε μια ανηφορική διαδρομή.
Μην αφήσετε τους αριθμούς να σας μπερδέψουν. Το μυστικό στην περίπτωση των ταχυτήτων είναι να θυμάστε ότι για τους μπροστά δίσκους, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των δοντιών τόσο δυσκολεύει και το πενταλάρισμα. Όσο μικρότερος ο αριθμός των δοντιών τόσο πιο εύκολο το πενταλάρισμα. Το ακριβώς αντίθετο ισχύει για τα πίσω γρανάζια. Όσο μεγαλύτερος ο αριθμός τόσο πιο εύκολο το πενταλάρισμα και αντίθετα. Γνωρίζοντας αυτούς τους κανόνες μπορείτε να καταλάβετε ότι το 39/23 (39 για τον δίσκο μπροστά και 23 για το γρανάζι πίσω) προσφέρει πολύ πιο εύκολο πενταλάρισμα από το 53/19 (53 για τον δίσκο μπροστά και 19 για το γρανάζι πίσω) σε μια ανηφορική διαδρομή.
Κασέτες
Θα πρέπει επίσης να αποφασίσετε πια κασέτα είναι η καταλληλότερη για τις ανάγκες σας. Στον παρακάτω πίνακα θα βρείτε ορισμένες πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν στην επιλογή σας.
Θα πρέπει επίσης να αποφασίσετε πια κασέτα είναι η καταλληλότερη για τις ανάγκες σας. Στον παρακάτω πίνακα θα βρείτε ορισμένες πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν στην επιλογή σας.
Κασέτα | Γιατί είναι καλή; |
11 - 21 | Δυνατούς, αθλητές, διαδρομές με ισιώματα |
12 - 23 | Δυνατούς, αθλητές, μικτές διαδρομές |
12 -25 | Συνδιασμός για διαδρομές με πολλές ανηφόρες |
12 - 27 | Ευκολότερο πενταλάρισμα σε ανηφορικές διαδρομές |
Τροχοί και Ελαστικά
Όχι πολλά χρόνια πρίν, όταν κάποιος αγόραζε ένα καινούριο ποδήλατο δρόμου, έπαιρνε ένα σχετικά καλό σετ τροχών με κάπως καλά στεφάνια, ακτίνες και κέντρα. Οι τροχοί αυτοί ήταν καλοί, αξιόπιστοι και δούλευαν σωστά. Δεν ήταν όμως κάτι το ιδιαίτερο που θα έκαναν το νέο σας ποδήλατο πιο . . . φανταχτερό.
'Ολα αυτά έχουν αλλάξει. Σήμερα τα περισσότερα ποδήλατα έχουν τροχούς οι οποίοι είναι τεχνολογικά θαύματα. Πολύ πιο όμορφοι, πιο αεροδυναμικοί, ανθεκτικοί, και πολύ πιο ελαφρείς. Ίσως αναρωτιέστε γιατί όλα αυτά έχουν σημασία;
Έχουν σημασία διότι όταν ένας τροχός είναι ελαφρύτερος, αυτομάτως βελτιώνεται η απόδοση του ποδηλάτου στην ανηφόρα, η επιτάχυνση του, και ο χειρισμός του κατά την οδήγηση. Αυτό συμβαίνει διότι οι τροχοί είναι περιστρεφόμενο βάρος. Και αυτό το αισθάνεται πιο πολύ ο ποδηλάτης. Στην πραγματικότητα, μερικά γραμμάρια λιγότερα σε ένα τροχό, μοιάζουν σαν μερικά κιλά λιγότερα στον ποδηλάτη. Επίσης, στο δρόμο, είναι ένα πανέμορφο συναίσθημα, σαν να χάνεις ξαφνικά πέντε κιλά από το βάρος σου!
Στεφάνια
Τετράγωνα (Κανονικά) ή Αεροδυναμικά Στεφάνια;
Μια διαφορά ανάμεσα στους σημερινούς τροχούς είναι ο τύπος του στεφανιού. Υπάρχουν δύο βασική σχεδιασμοί στεφανιών. Το παραδοσιακό (τετράγωνο κόψιμο) στεφάνι και το αεροδυναμικό (τρίγωνο κόψιμο) στεφάνι.Τα παραδοσιακά στεφάνια είναι ελαφριά, έχουν γρήγορη επιτάχυνση, και είναι άνετα. Τα αεροδυναμικά στεφάνια είναι πιο σκληρά, έχουν μικρότερη αντίσταση στον αέρα, και είναι λίγο πιο άκαμπτα (λιγότερα άνετα). Είναι πολύ σημαντικό να δοκιμάσετε και να «αισθανθείτε» τους τροχούς του ποδηλάτου σας πριν αποφασίσετε να τους αγοράσετε.
Όταν επιλέγετε στεφάνι ή ένα τύπο τροχού, είναι σημαντικό να σκεφτείτε που και πως θα τους χρησιμοποιήσετε, όπως επίσης να λάβετε υπόψη σας και το βάρος σας. Για παράδειγμα, ένας ποδηλάτης 70 κιλών που κάνει κυρίως ποδηλασία αναψυχής σε πιο άγριες επιφάνειες θα προτιμούσε τα παραδοσιακά στεφάνια που παρέχουν μεγαλύτερη άνεση. Από την άλλη, ένας αθλητής 90 κιλών σε επίπεδες επιφάνεις δρόμου ίσως θα προτιμούσε καλύτερα την ακαμψία και ταχύτητα των αεροδυμικών στεφανιών.
Σήμερα στην αγορά υπάρχουν πολλά σετ τροχών σχεδιασμένα για γενικές αλλά και ειδικές περιστάσεις και ανάγκες. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν τον ελάχιστο αριθμό ακτίνων (παραδοσιακοί τροχοί έχουν 32 ακτίνες), με συνέπεια να ελαττώνεται η αντίσταση του αέρα και να μειώνεται το βάρος του τροχού. Οι ελαφριοί αυτοί τροχοί είναι ιδανικοί για αναβάσεις. Οι αεροδυναμικοί τροχοί είναι λίγο βαρύτεροι και έχουν έχουν σχεδιαστεί για μικρότερη αντίσταση στον αέρα το οποίο προσφέρει μεγάλο πλεονέκτημα σε μεγάλες διαδρομές ή σε αγωνίσματα ατομικής χρονομέτρησης.
Μια διαφορά ανάμεσα στους σημερινούς τροχούς είναι ο τύπος του στεφανιού. Υπάρχουν δύο βασική σχεδιασμοί στεφανιών. Το παραδοσιακό (τετράγωνο κόψιμο) στεφάνι και το αεροδυναμικό (τρίγωνο κόψιμο) στεφάνι.Τα παραδοσιακά στεφάνια είναι ελαφριά, έχουν γρήγορη επιτάχυνση, και είναι άνετα. Τα αεροδυναμικά στεφάνια είναι πιο σκληρά, έχουν μικρότερη αντίσταση στον αέρα, και είναι λίγο πιο άκαμπτα (λιγότερα άνετα). Είναι πολύ σημαντικό να δοκιμάσετε και να «αισθανθείτε» τους τροχούς του ποδηλάτου σας πριν αποφασίσετε να τους αγοράσετε.
Όταν επιλέγετε στεφάνι ή ένα τύπο τροχού, είναι σημαντικό να σκεφτείτε που και πως θα τους χρησιμοποιήσετε, όπως επίσης να λάβετε υπόψη σας και το βάρος σας. Για παράδειγμα, ένας ποδηλάτης 70 κιλών που κάνει κυρίως ποδηλασία αναψυχής σε πιο άγριες επιφάνειες θα προτιμούσε τα παραδοσιακά στεφάνια που παρέχουν μεγαλύτερη άνεση. Από την άλλη, ένας αθλητής 90 κιλών σε επίπεδες επιφάνεις δρόμου ίσως θα προτιμούσε καλύτερα την ακαμψία και ταχύτητα των αεροδυμικών στεφανιών.
Σήμερα στην αγορά υπάρχουν πολλά σετ τροχών σχεδιασμένα για γενικές αλλά και ειδικές περιστάσεις και ανάγκες. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν τον ελάχιστο αριθμό ακτίνων (παραδοσιακοί τροχοί έχουν 32 ακτίνες), με συνέπεια να ελαττώνεται η αντίσταση του αέρα και να μειώνεται το βάρος του τροχού. Οι ελαφριοί αυτοί τροχοί είναι ιδανικοί για αναβάσεις. Οι αεροδυναμικοί τροχοί είναι λίγο βαρύτεροι και έχουν έχουν σχεδιαστεί για μικρότερη αντίσταση στον αέρα το οποίο προσφέρει μεγάλο πλεονέκτημα σε μεγάλες διαδρομές ή σε αγωνίσματα ατομικής χρονομέτρησης.
Ελαστικά
Οι εταιρίες ποδηλάτων χρησιμοποιούν μια ποικιλία από διαφορετικά ελαστικά στα ποδήλατα δρόμου και συνήθως τα λάστιχα αυτά είναι καλά για 1500 μέχρι 3500 χιλιόμετρα. Η διαφορά αυτή στα χιλιόμετρα εξαρτάται από το βάρος του ποδηλάτη, το στύλ ποδηλασίας του, και κατά πόσο το λάστιχο είναι το μπροστινό ή το πισινό. Γι' αυτό το λόγο είναι πολύ πιθανόν ότι δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα με τα λάστιχα που έρχονται μαζί με το ποδήλατο κατά την αγορά του.Μπορείτε φυσικά να αναβαθμίσετε τα ελαστικά σας ανάλογα με τις ανάγκες σας. Μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στους τύπους ελαστικών είναι ο τύπος του "χείλους" του ελαστικού. Τα "χείλη" βρίσκονται στις δύο άκρες του ελαστικού. Είναι αυτά τα μέρη που μπαίνουν μέσα και «γατζώνουν» το στεφάνι και κρατάνε το λάστιχο πάνω σε αυτό. Τα πιο φτηνά λάστιχα χρησιμοποιούν συρμάτινα "χείλη", τα οποία φυσικά είναι και πιο βαριά (θυμηθείτε ότι το περιστρεφόμενο βάρος είναι πολύ σημαντικό). Καλύτερα μοντέλα ελαστικών χρησιμοποιούν "χείλη" από κέβλαρ.
Τα λάστιχα με κέβλαρ "χείλη" μπορούν επίσης να αναδιπλωθούν και είναι μια πάρα πολύ καλή αναβάθμιση αν αποφασίσετε να την κάνετε. Τα λάστιχα αυτά είναι πιο ακριβά γι' αυτό να είστε προετοιμασμένοι να πληρώσετε και περισσότερα. Όμως το επιπλέον αυτό κόστος αξίζει αν επιθυμείτε την καλύτερη δυνατή απόδοση.
Ένας άλλος λόγος να αλλάξετε λάστιχα είναι το πλάτος τους. Το πλάτος των ελαστικών καθορίζει πόσο αέρα (πίεση) χρειάζεται ένα λάστιχο που με τη σειρά του καθορίζει την «μαλακότητα» αυτών. Επίσης, το πλάτος επηρεάζει το χειρισμό του ποδηλάτου κατά την οδήγηση, την αντίσταση του δρόμου και την ανθεκτικότητα.
Θα βρείτε το μέγεθος των ελαστικών γραμμένο στα πλάγια του κάθε ελαστικού όπως «700 χ ΧΧ», όπου ΧΧ υποδεικνύει το πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά (το 700 αναφέρεται στην εξωτερική διάμετρο του ελαστικού σε χιλιοστά, το οποίο είναι Ευρωπαϊκό standard και ονομάζεται 700c). Στον παρακάτω πίνακα θα βρείτε κάποια συγκριτικά στοιχεία μεταξύ των διαφόρων μεγεθών των ελαστικών και για τι είναι κατάλληλο το κάθε ένα από αυτά:
Τα λάστιχα με κέβλαρ "χείλη" μπορούν επίσης να αναδιπλωθούν και είναι μια πάρα πολύ καλή αναβάθμιση αν αποφασίσετε να την κάνετε. Τα λάστιχα αυτά είναι πιο ακριβά γι' αυτό να είστε προετοιμασμένοι να πληρώσετε και περισσότερα. Όμως το επιπλέον αυτό κόστος αξίζει αν επιθυμείτε την καλύτερη δυνατή απόδοση.
Ένας άλλος λόγος να αλλάξετε λάστιχα είναι το πλάτος τους. Το πλάτος των ελαστικών καθορίζει πόσο αέρα (πίεση) χρειάζεται ένα λάστιχο που με τη σειρά του καθορίζει την «μαλακότητα» αυτών. Επίσης, το πλάτος επηρεάζει το χειρισμό του ποδηλάτου κατά την οδήγηση, την αντίσταση του δρόμου και την ανθεκτικότητα.
Θα βρείτε το μέγεθος των ελαστικών γραμμένο στα πλάγια του κάθε ελαστικού όπως «700 χ ΧΧ», όπου ΧΧ υποδεικνύει το πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά (το 700 αναφέρεται στην εξωτερική διάμετρο του ελαστικού σε χιλιοστά, το οποίο είναι Ευρωπαϊκό standard και ονομάζεται 700c). Στον παρακάτω πίνακα θα βρείτε κάποια συγκριτικά στοιχεία μεταξύ των διαφόρων μεγεθών των ελαστικών και για τι είναι κατάλληλο το κάθε ένα από αυτά:
Μέγεθος | Γιατί είναι καλό; |
700 x 20 | Λεπτό, κυρίως για αγωνίσματα ατομικής χρονομέτρησης και ελαφρείς ποδηλάτες |
700 x 23 | Κανονικό, για τις περισσότερες περιπτώσεις, άσκηση αναψυχής και αγώνες |
700 x 25 | Πιο παχύ, πιο ανθεκτικό, μεγαλύτερη απορρόφηση κραδασμών |
700 x 28 | Παχύ, πολύ ανθεκτικό, ιδανικό για tours, μετακίνηση, πιο σωματώδης ποδηλάτης |
Σετ ανταλλακτικών
Οι τρεις εταιρίες που κατασκευάζουν ανταλλακτικά για ποδήλατα δρόμου είναι η Shimano, η SRAM και η Campagnolo. Η κάθε μια από αυτές τις εταιρίες προσφέρουν διαφορετικές σειρές ανταλλακτικών. Η κάθε σειρά (σετ) αποτελείται από:
- φρένα
- κέντρα τροχών
- αλυσίδα
- κασέτα (πίσω γραναζιών)
- μεσαία τριβή
- δίσκους
- πετάλια
- οπίσθιο ντεραγιέρ
- εμπρόσθιο ντεραγιέρ
- μανέτες και λεβιέδες ταχυτήτων
- ποτήρια πιρουνιού (δεν συμπεριλαμβάνονται πάντα)
- λαιμός σέλας (δεν συμπεριλαμβάνεται πάντα)
Όσα περισσότερα λεφτά διαθέσετε, τα ανταλλακτικά γίνονται ελαφρύτερα, και στην περίπτωση των κέντρων, ποτηριών, πεταλιών και δισκοβαχιόνων, με πολύ λιγότερες τριβές. Οι καλύτερες σειρές φρένων και ταχυτήτων είναι επίσης πιο λειτουργικές από τις υπόλοιπες σειρές, αν και εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι με τις σημερινές τεχνολογίες ακόμα και τα ανταλλακτικά για τους αρχάριους (entry-level) είναι πάρα πολύ καλής ποιότητας και λειτουργούν χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα.
Η ερώτηση είναι λοιπόν, πως κάποιος αποφασίζει ποιά σειρά είναι η καταλληλότερη; Κατά τη γνώμη μας είναι όλα θέμα τιμής, χαρακτηριστικών που προσφέρει κάθε σειρά, και κατα πόσο οι ανάγκες μας καλύπτονται από αυτά τα χαρακτηριστικά (για παράδειγμα, βάρος, αριθμός ταχυτήτων, εμφάνιση, ποιότητα). Συνήθως μπορούμε να επικεντρωθούμε σε μια-δύο σειρές, και σε αυτό το σημείο, ο καλύτερος τρόπος επιλογής είναι να δοκιμάσουμε και να συγκρίνουμε ποια είναι η καταλληλότερη σειρά για εμάς.
Χρήσιμες συμβουλές
Τώρα που έχετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το πως να αποφασίσετε πιο ποδήλατο είναι το πιο κατάλληλο για σας, το μόνο που σας μένει είναι να επισκεφτείτε το κοντινότερο κατάστημα ποδηλάτων και να κάνετε το όνειρό σας πραγματικότητα. Λίγο πρίν πάτε στο κατάστημα όμως σας παρέχουμε κάποιες τελευταίες χρήσιμες συμβουλές για την αγορά του ποδηλάτου σας.
- Αγοράστε μια φορά. Θα σας στοιχίσει φθηνότερα αν αγοράσετε τώρα το ποδήλατο που σας αρέσει με τα ανταλλακτικά που σας αρέσουν από το να αγοράσετε κάτι που θα πρέπει να το αναβαθμίσετε αργότερα.
- Αγοράστε ένα ποδήλατο που είναι στα μέτρα σας και όχι ένα ποδήλατο που έχει απλώς μια καλή τιμή.
- Αναρωτηθείτε αν η τιμή του ποδηλάτου που αγοράζετε είναι "πολύ καλή για να είναι αληθινή". Οι κατασκευαστές προσπαθούν όσο μπορούν να προσφέρουν καλή ποιότητα σε λογικές τιμές αλλά ας μη ξεχνάμε ότι κάνουν και εμπόριο που σημαίνει ότι πρέπει να πουλήσουν. Μερικές φορές, ανταλλακτικά ή σκελετοί χαμηλότερης ποιότητας συνδιάζονται έτσι ώστε ένα ποδήλατο να μπορεί να πουληθεί σε χαμηλή τιμή. Αν ένα ποδήλατο σας φαίνεται οτι είναι πολύ ακριβότερο από ότι λέει η τιμή του, μη διστάσετε να εκφράσετε την απορία σας για το θέμα και να ρωτήσετε το κατάστημα στο οποίο απευθύνεστε.
- Διαλάξτε πρώτα τα χαρακτηριστικά και τα ανταλλακτικά που θέλετε να έχει το ποδήλατό σας, και στη συνέχεια κοστολογήστε το. Έτσι θα δείτε αν η απόδοση και η ποιότητα που ζητάτε έρχεται σε συμφωνία με την τσέπη σας.
- Ετοιμαστείτε να ξοδέψετε λίγα παραπάνω από όσα μπορεί να υπολογίζετε. Ο λόγος είναι ότι μαζί με το καινούριο σας ποδήλατο θα χρειαστείτε και κάποια απαραίτητα αξεσουάρ όπως ένα παγούρι νερού, μια τρόμπα, ένα κομπιουτεράκι (για το χιλιόμετρα) και φυσικά ένα κράνος για την ασφάλειά σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου